29 March 2012

Okey Assalamualaikum.Today Aieblog nak share dengan hampa semua tentang tips tips fotografi untuk perkahwinan.Actually tips tips ni aieblog dapat from blog kawan aieblog.So diharapkan semoga bermanfaat.Let's to us learn about this.Yeah challo bette.


Okey Dalam fotografi perkahwinan, antara faktor utama yang memainkan peranan dalam menentukan sesuatu assignment yang berjaya adalah kemampuan mendapat gambar- gambar yang kreatif, lain daripada yang lain, dan yang bersesuaian dengan personaliti pasangan pengantin.Banyak proses yang berlaku dibelakang tabir dalam penghasilan sesebuah karya yang dapat menarik perasaan pengantin dan orang ramai.Apa yang saya ingin kongsi disini adalah salah satu cabang dalam bidang fotografi perkahwinan, iaitu bagaimana hendak mendapat gambar yang menarik bersesuaian dengan suasana sekeliling dan personaliti pengantin. Selama saya terlibat dalam bidang ini, saya cuba untuk mengikuti langkah- langkah ini untuk memperbaharui, mendapat kelainan, dan memadankan ekspresi pengantin dengan keadaan sekeliling. Ini amat penting kerana setiap pengantin adalah berbeza, dan cara untuk kita menzahirkan ekspresi mereka di dalam gambar juga memerlukan teknik- teknik yang berbeza.

-         Jangan terhadkan pemilihan kita dengan hanya melihat hasil kerja photographer yang kita minat saja, tetapi berusaha untuk mencari photographer yang mempunyai style yang berbeza dengan kita untuk membuat perbandingan atau melihat jika style mereka itu sesuai dengan pengantin yang akan kita ambil gambarnya.
-         Lihat kepada sudut komposisi mereka, adakah mereka mempunyai style yang anda belum pernah lihat selama ini?
-         Cuba sesuaikan hasil kerja photographer- photographer lain dengan hasil anda, adakah unsur- unsur yang boleh dimasukkan.
-         Berjumpa mereka dan mengenali mereka dengan lebih rapat sekiranya berkesempatan. Ini penting untuk mengetahui personaliti mereka, supaya anda boleh bersedia dengan konsep yang ingin anda hasilkan untuk mereka.
-         Pengantin yang pemalu biasanya tidak suka kepada aksi- aksi yang ‘riang’ seperti melompat atau berlari, manakala pengantin yang periang akan berasa bosan sekiranya anda kurang bercakap atau tidak pro-aktif dengan cara pengarahan anda.
-         Ini amat berguna sekiranya anda memiliki 2 atau lebih jenis lens yang berbeza jarak. Contohnya, dalam satu aksi pengantin berdiri di tengah padang, penggunaan wide-angle lens akan memberi kesan dengan suasana sekeliling, manakala dengan lens 200mm, anda dapat fokus hanya kepada ekspresi muka mereka sahaja. Ini dapat menjimatkan masa dan mempelbagaikan pilihan semasa membuat album kelak.
-         Mengambil gambar dari 3 sudut berbeza juga boleh mendapatkan hasil yang berlainan dan menarik. Contohnya pengantin yg sedang duduk, jika diambil dari sudut aras tanah, aras mata dan aras atas kepala boleh menberi impak yang berlainan, walaupun kedudukan pengantin tetap sama.
-         Ini mungkin agak sukar dilakukan jika majlis tersebut berada di luar negeri yang kita tinggal, tetapi jika ada kesempatan, pergi melawat dahulu lokasi dimana kita akan mengambil sesi outdoorbersama pengantin.
-         Ini penting kerana anda dapat pre-visualize apa yang anda ingin dapat di tempat tersebut bersama pengantin, dan juga dapat mengambil tips mengenai pergerakan cahaya matahari, dan apa yang boleh dilakukan sekiranya hujan pada hari tersebut.
-         Ini dapat menjimatkan masa dan penggunaan masa pada sesi tersebut amat efisyen kerana tidak banyak membuang masa untuk berfikir dan mencari idea.
Jika perkara- perkara diatas dapat ditanamkan di dalam minda setiap kali kita hendak keluar mengambil gambar, insyaAllah kita dapat meghasilkan suatu kualiti kerja yang bermutu dan bersesuaian dengan kehendak pengantin, kerana akhirnya mereka merupakan pelanggan kita dan disamping anda, mereka juga berhak untuk berasa puas dengan apa mereka bayar dan mengharapkan hasil yang menepati citarasa mereka.
-         okey aieblog rasa aieblog stop dekat sini dulu.Jadi diharap apa yang dikongsi dapat
dimanfaatkan.So Jumpa lagi di lain post.Assalamualaikum.Anyone yang ada some tips to share jangan lupa leave your tips at this site.THANKS YOU.

No comments:

Post a Comment